Ελευθερώστε τα πεζοδρόμια

Από την Καθημερινή (και σχετικό άρθρο):

Σχεδόν κάθε ελληνική πόλη έγινε αβίωτη. Κανείς δεν μπορεί να περπατήσει. Βρώμικα πεζοδρόμια, στενά, κατειλημμένα. Οι μητέρες δεν μπορούν να βγάλουν τα παιδιά μια βόλτα με το καρότσι. Οι άνθρωποι με κινητικά προβλήματα φυλακίζονται σπίτι επειδή δεν μπορούν να κυκλοφορήσουν. Υπερήλικες είναι μονίμως εκτεθειμένοι στ’ αυτοκίνητα. Οι δημοτικές αρχές και η Τροχαία απλώς παρατηρούν το έγκλημα.

Κανονικά όλοι οι κάτοικοι της πρωτεύουσας πρέπει να βγουν σήμερα στην Ακαδημίας για να διαδηλώσουν. Να διεκδικήσουν το χώρο που τους κλέβουν. Να πάρουν πίσω αυτά τα λίγα πεζοδρόμια που ασυνείδητοι οδηγοί κλείνουν με τα αυτοκίνητα και μαγαζάτορες με τραπεζοκαθίσματα. Να διώξουν τα μοτοποδήλατα που έχουν μετατρέψει τον δρόμο των πεζών σε λωρίδες ταχείας κυκλοφορίας και χώρους στάθμευσης.

Σήμερα οι πολίτες ζητούν το δίκιο τους. Κάποιος επιτέλους θα πρέπει να τους ακούσει…

Σκεφτόμουν να γράψω για αυτό. Είναι από τα παράπονά μου κάθε φορά που επισκέπτομαι την Ελλάδα. Το πρόβλημα το είδα παντού: στο χωριό μου το Ωραιόκαστρο, στη Θεσσαλονίκη, στην Αθήνα. Παντού οι πεζοί αναγκάζονται να περπατούν μέσα στο δρόμο γιατί τα πεζοδρόμια είναι είτε κατειλημμένα από αυτοκίνητα είτε πολύ στενά και μπλοκαρισμένα από κάδους σκουπιδιών κτλ.

Το ζήτημα είναι τι μπορεί να γίνει. Το πρώτο και ευκολότερο μέτρο («nobrainer») είναι να δίνονται πρόστιμα σε αυτοκίνητα παρκαρισμένα στο πεζοδρόμιο. Αυτό θα λύσει μέρος του προβλήματος. Η διαπλάτυνση πεζοδρομίων είναι κάτι που θέλει περισσότερη δουλειά και έχει κόστος. Σε μερικές περιπτώσεις δεν είναι καν εφικτή (θέλουν κρέμασμα οι πολεοδόμοι). Δεν ξέρω αν μια νομοθετική πράξη που θα έκανε τους δήμους υπόλογους για το άνοιγμα των πεζοδρομίων θα ήταν αποτελεσματική. Κάτι πάντως πρέπει να γίνει.

14 Σχόλια to “Ελευθερώστε τα πεζοδρόμια”

  1. ap Says:

    Όντως τα πεζοδρόμια έχουν τα χάλια τους και είναι πολλές φορές επικίνδυνα για τους πεζούς, και ας μη μιλήσουμε για τα άτομα με αναπηρία. Ο καθένας ιδιοκτήτης πολυκατοικίας π.χ., διαμορφώνει όπως αυτός νομίζει ή και χρησιμοποιεί το πεζοδρόμιο μπροστά από την ιδιοκτησία του.
    Διαβάζοντας το κείμενο θυμήθηκα το βίντεο από ένα πόστ του Νίκου Δρανδάκη: http://www.nylon.gr/?p=1415 . Έγραψε με το κινητό του μια διαδρομή σε ένα πεζοδρόμιο της Αθήνας.

  2. Μάρκος Says:

    Κάποτε είχαν κυκλοφορήσει κάτι αυτοκόλλητα που εμφάνιζαν
    την καρικατούρα του κεφαλιού ενός γαϊδάρου, με λεζάντα που
    έλεγε «είμαι γαίδαρος και παρκάτω όπου θέλω». Τα αυτοκόλλητα
    αυτά διατίθεντο σε πεζούς που τα κολλούσαν στα αυτοκίνητα
    που παρανομούσαν. Δεν ξέρω αν το μέτρο απέδωσε.

  3. george Says:

    Επειδή ζω σε πόλη της Βόριας Ευρώπης- όπου αρκετός κόσμος κυκλοφορεί με ποδήλατο- κάθε φορά που έρχομαι Ελλάδα απορώ πως ζούσα εδώ πριν. Πριν ξενιτευτώ ούτε που μπορούσα να διανοηθώ πως θα βελτιωνόταν η καθημερινή μου ζωή με τη χρήση του πηδηλάτου.

    Τα πρόστιμα στα αυτοκίνητα δε νομίζω να λύσουν το πρόβλημα ούτε κατ’ ελάχιστο. Εδώ χρειάζονται ριζικές λύσεις. Ξήλωμα δρόμων και πεζοδρομίων, διαπλάτυνση των τελευταίων αλλά με ταυτόχρονη δημιουργία ποδηλατολωρίδων και φυσικά ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών. Χιλιοειπωμένα πράγματα δηλαδή. Όπως καταλαβαίνετε….ούτε σε 100 χρόνια δε θα γίνουν αυτά.

  4. Νερατζιά(ή) Says:

    το καθόλα αρμόδιο για την περίσταση:

    http://streetpanthers.blogspot.com/2007/01/blog-post.html

  5. maria Says:

    den tha ksexaso to kalokairi tou 98, stin kriti eithela na pao bolta to gio mou sto paloio limani ton xanion me to karotsi. efialtis mono auto leo.
    kata ta alla eixan kainourgia pezodromia kai rampes gia na ta xrisimopoioun ta mixanakia kai ta autokinita na parkaroun. emeis kremomastan sto dromo.

  6. C_ Says:

    Παρά τους συχνούς αφορισμούς εναντίον των υποτιθέμενων ασυνείδητων οδηγών, είναι σε όλους οφθαλμοφανές ότι το πρόβλημα – και αναφέρομαι στην περίπτωση των Αθηνών – προέρχεται από την συσσώρευση του μισού σχεδόν πληθυσμού σε έναν περιορισμένο χώρο 400 περίπου τετραγωνικών χιλιομέτρων. Αυτήν την στιγμή όμως δεν είναι ώρα για να καταλογισθούν ευθύνες αλλά τι μέλλει γενέσθαι προκειμένου να σταματήσει η μετακίνηση του πληθυσμού προς την πρωτεύουσα και ει δυνατόν να ξαναεπιστρέψουν όσο το δυνατόν περισσότεροι στις επαρχίες. Όσον αφορά τους πεζούς οι οποίοι δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα πεζοδρόμια, υπενθυμίζω ότι αυτό οφείλεται στο ότι ένα μεγάλο ποσοστό από αυτούς τα επάρκαραν εκεί επάνω μην έχοντας πού αλλού να τα παρκάρουν.

  7. fvasileiou Says:

    Συμφωνώ με τον C_: Αντί να κάνουν διαδηλώσεις, ας πείσουν τους άμεσους συγγενείς τους να παρκάρουν και να οδηγούν σύμφωνα με τον ΚΟΚ. Το λέω αυτό γιατί είμαι καλόπιστος και δεν θέλω να πιστέψω ότι και οι διαδηλώσαντες επιβαρύνουν την πόλη με την παραβατική τους συμπεριφορά…

  8. marianna Says:

    Όταν τα παιδιά μου ήταν στο καρότσι τα πήγα μία μόνο φορά βόλτα στο κέντρο του προνομιούχου πράσινου δήμου που ζω. Ήταν αδύνατον να κυκλοφορήσεις με καρότσι, πόσο μάλλον με το διπλό καρότσι που προσπαθούσα να σπρώξω.Όταν κατάφερνα να βρω χώρο στο πεζοδρόμιο να το τσουλήσω, δεν έβρισκα χώρο να το κατεβάσω από αυτό. Στην Ελλάδα τα διπλά καρότσια είναι καταδικασμένα απλά να μην κυκλοφορούν. Τα μονά μπορούν να κυκλοφορούν σε ελάχιστα πεζοδρόμια χωρίς εμπόδια.

    Και στους δρόμους της γειτονιάς μου δεν μπορούσα να τσουλήσω το καρότσι πάνω στα πεζοδρόμια. Όχι γιατί υπήρχαν αυτοκίνητα παρκαρισμένα πάνω τους, αλλά γιατί πολλοί τα θεωρούν μέρος του σπιτιού τους και προέκταση του κήπου τους: Μπάρες περιμετρικά, τάχα μου για να μην ανεβαίνουν αυτοκίνητα, αλλά τελικά ούτε πεζοί μπορούν να ανεβούν. Δέντρα φυτεμένα πάνω στο πεζοδρόμιο με τρόπο τέτοιο ώστε να μην χωρά ο πεζός να περπατήσει, πόσο μάλλον το καρότσι, έστω και το μονό. Γκαζόν με θαμνάκια περιμετρικά για να μην μπορεί κανείς να το πατήσει. Οι δήμοι κάνουν τα στραβά μάτια..

    Πάντως ο Δήμος Αθηναίων δίνει πρόστιμα στα αυτοκίνητα που παρκάρουν πάνω στα πεζοδρόμια αλλά δεν φαίνεται να λύνει το πρόβλημα.

  9. dimitris Says:

    @C_
    Δεν φταίει ο υπερπληθυσμός της Πρωτεύουσας το ότι μερικά ζώα θεωρούν τα πεζοδρόμια χωράφι του παππού τους. Φταίει η έλλειψη παιδείας και στοιχειώδους κοινωνικής ευθύνης.
    Αν δεν έχεις που να παρκάρεις το αμάξι σου, έχεις τις κάτωθι επιλογές.
    1. Αγοράζεις-νοικιάζεις θέση στάθμευσης
    2. Το πας στο χωριό σου
    3. Το πουλάς
    4. Το βάζεις εκεί που ξέρεις
    Σε καμιά περίπτωση όμως δεν έχεις το δικαίωμα να στερήσεις από τα παιδιά, τους ηλικιωμένους, τους ανάπηρους, κι από τον κάθε συμπολίτη σου, το στοιχειώδες ανθρώπινο δικαίωμα στο να μπορεί να περπατήσει με άνεση και ασφάλεια στην πόλη που ζει.

    @ fvasileiou
    Από πότε είναι παραβατική συμπεριφορά το να προσπαθείς να περπατήσεις στην πόλη σου?
    Μπράβο ελληναρά μου ! Στην επόμενη πορεία να καλέσεις την αστυνομία να συλλάβει τις μαμάδες με τα καροτσάκια και τους ανάπηρους.

    Δηλ. έλεος πια. Πόσο ανόητοι πρέπει να είναι κάποιοι άνθρωποι για να εκφράζουν τόσο γελοίες απόψεις.

  10. Θεμης Λαζαριδης Says:

    Ριζοσπαστική η πρόταση της Πιπιλή:

    http://www.tanea.gr//ColumnCategory.aspx?d=20080505&nid=8395583&sn=&spid=876

    (επίσης θετικό που επέλεξε υβριδικό αυτοκίνητο)

  11. ποιητής Φανφάρας Says:

    Έξοχα, υπέροχα! Η αυθεντία έλυσε το μέγα πρόβλημα με 15 λέξεις!
    Και με ποιά εξουσία θα κόβουν τις κλήσεις οι πεζοί? Ποιοί πεζοί? Όλοι? Και τα παιδιά? Και οι τουρίστες? Τι κλήση θα κόβουν? Από πού θα την προμηθεύονται? Από τα σούπερ μάρκετ? Θα συνεργάζονται μήπως με την τροχαία? Θα γίνουν ”πολιτικοί τροχονόμοι”? Ξέρουν ΟΛΟΙ οι πολίτες τον ΚΟΚ?
    Ας σοβαρευτούμε λίγο! Αντί να πούμε ότι η τροχαία δεν θα πρέπει να κάνει τα στραβά μάτια και να αρχίσει να γίνεται αυστηρότερη έναντι των ασυνείδητων οδηγών, νίπτουμε τας χείρας μας. Ας λύσουν το πρόβλημα οι ίδιοι οι πεζοί δηλαδή! Οι μακάκες της υπόθεσης. Ντροπή πια, έλεος. Τι υπεραπλούστευση είναι πάλι αυτή? Μιλάει κάποιος πολιτικός ή ένα παιδάκι του δημοτικού? Προτείνουμε αυτοδικία?
    Υπεύθυνη είναι η τροχαία και η πολιτεία!! Ας δείξουν οι σωτήρες μας πολιτική βούληση και ας αναλάβουν την ευθύνη και το κόστος. Και να αφήσουν το χιουμοράκι για τις κλήσεις από τους πεζούς! Παγκόσμια ηλίθια πρωτοτυπία!
    Είναι σαν να λέμε να συλλαμβάνουν τους κλέφτες οι ίδιοι οι πολίτες και να τους φυλακίζουν προσωρινά στα σπίτια τους, επειδή η αστυνομία δεν προλαβαίνει!!
    Άντε αναλάβετε τις ευθύνες σας κύριοι εθνοσωτήρες και μην παίζετε με τα νεύρα μας!!

  12. dimitris Says:

    Φίλε ποιητή Φανφάρα νομίζω πως την αδικείς την Πιπιλή.

    Δεν έχω άμεση εμπειρία, αλλά έχω ακούσει πως σε κάποιες ευρωπαϊκές πόλεις, οποιοσδήποτε πολίτης μπορεί να ζητήσει και να πάρει άδεια για να κόβει κλίσεις σε παράνομα σταθμευμένα αυτοκίνητα. Και μάλιστα εισπράττει ένα ποσοστό από τα πρόστιμα που βεβαιώνει. Πιθανότατα να απαιτείται να περάσει κάποιο τεστ, ή να παρακολουθήσει ένα ολιγόωρο σεμινάριο.

    Δεν ξέρω πως ακριβώς γίνεται σ’ αυτές τις πόλεις, όμως η βεβαίωση των παραβάσεων θα μπορούσε να γίνεται και με φωτογράφηση του οχήματος για αποφυγή παρεξηγήσεων ή αμφισβήτησης της κλίσης.

    Η ιδέα αυτή μου φαίνεται πολύ απλή και πρακτική. Δεν απαιτείται η πρόσληψη κι άλλων δημοτικών υπαλλήλων, ενώ εξασφαλίζεται η λειτουργία του ελέγχου ολόκληρο το εικοσιτετράωρο. Επίσης θα είναι ένα βοήθημα για κάποιους ανέργους και φοιτητές, αλλά και ένα καλό μάθημα σε όλα τα ζώα που δε σέβονται απολύτως τίποτα.

    Μακάρι να γίνει κι εδώ κάτι τέτοιο, αλλά δυστυχώς το βλέπω πολύ δύσκολο. Κανείς δεν τολμάει να τα βάλει με το λόμπυ του αυτοκινήτου αλλά και με την νοοτροπία των ελληναράδων.

  13. FrapDigo Says:

    Όσο και να καταλαβαίνω αυτό που λέει ο Φανφάρας, και όσο και να μου τη δίνει γενικά η Πιπιλή, πιστεύω ότι αν το μέτρο που προτείνει εφαρμοστεί σωστά (πράγμα δύσκολο, εδώ πριν δύο ώρες βίωσα μπροστά στα μάτια μου την απαξίωση δύο δημοτικών αστυνομικών στη Θεσσαλονίκη), πιστεύω ότι κάτι μπορεί να γίνει.

    Συμφωνώ εδώ με αυτό που λέει ο Δημήτρης.

  14. dodo Says:

    ta pezodromia stin ellada (ektos tis panepistimiou kai tis akadimias) den theoroude dimosios xoros akrivos alla proektasi tis idioktisias. to «dimosio» san enia exei exthriko xaraktira, einai kapoios pou mas klebei gi ayto kai emeis to klevoume piso.to leo ayto giati gia na alaksi o tropos pou antilambanontai oi ellines enies opos dimosio koinotita koinonin… xriazetai makroxronia metarithmisi, mporei kai meta apo tris dekaeties an ksekinage mia allagi stin paideia simera .den nomizo oti yparxoun liseis astynomeyseis i stin politiki

Τα σχόλια είναι κλειστά.


Αρέσει σε %d bloggers: